כותבת המאמר: הילה אור – בעלת המיזם "מלונאות בעולם החדש" המרכז תחתיו קהילה, בלוג, פודקאסט, מגזין וטור אישי בדה מרקר על מלונאות בעולם החדש מנקודת מבט שיווקית, ניהולית וחדשנית.

האקדמיה הגרמנית למיתוג מעסיקים (DEBA) מגדירה ״מיתוג מעסיק״ בצורה הבאה:
״מיתוג מעסיק הוא הפיתוח והמיצוב היעילים של החברה כמעסיק אמין ומושך, הן פנימית והן חיצונית, בהתבסס על זהותה. הליבה של מיתוג מעסיק הינה תמיד אסטרטגיית מותג המעסיק, והיא מייצרת או מאמצת את מותג החברה. פיתוח, יישום והערכה של האסטרטגיה הזו מתמקדים באופן ישיר בייעול יציב של גיוס ושימור עובדים, בהענקת מוטיבציה ותרבות ארגונית לעובדים, וכן בשיפור תדמית החברה. בנוסף, מיתוג המעסיק משפר באופן עקיף את ביצועי העסק ואת ערך המותג.״

אני יודעת מה אתם חושבים לעצמכם “מה, יש לזה אקדמיה!?” אז כן, לא רק שיש אקדימה למיתוג מעסיקים, מדובר בנושא שהולך ונעשה פופולרי יותר ויותר בתעשיית המלונאות בחו”ל.
בארץ, אין עדיין מלון אחד שעבר תהליך של מיתוג מעסיק אבל היי, אולי זה יהיה אתם?

מה זה בכלל מיתוג מעסיק
״הלקוחות אינם לפני הכל. העובדים הם לפני הכל. אם תדאגו לעובדים שלכם, הם ידאגו ללקוחות שלכם.״ – ריצ׳רד ברנסון.

אני לא מכירה את ריצ’רד ברנסון אבל לא יכולה להסכים איתו יותר. העובדים הם בין הגורמים המכריעים והחשובים ביותר להבטחת ההצלחה העסקית של המלון שלכם בטווח הארוך. אבל מה אם אתם לא מצליחים לשמר או אפילו למצוא עובדים מקצועיים, עזבו מקצועיים, אפילו כאלו שפשוט תוכלו ללמד, להכשיר ולהשאיר? המלחמה על כישרון העובדים, המחסור בעובדים מיומנים והתחלופה הגדולה של חברי צוות הולכים ונעשים לאתגרי מפתח בעבור מלונאים ומנכ״לים רבים בתעשיית המלונאות התחרותית של ימינו.

מותג מעסיק חזק אינו רלוונטי רק לצורך משיכת עובדים, העסקתם, שימורם ועידודם. הוא גם חשוב לצורך הגשמת ההבטחה של המותג עצמו (המלון). למעשה, מותג בית המלון שלכם צריך להיראות כמותג אחד שלם ולכן מיתוג מעסיק לא יכול להיות מנותק מהמלון שלכם כמותג ומגורמי הליבה של העסק שלכם, הרי הוא ה- DNA שלכם.

הפיכת המותג שלכם למושך בעיני כולם
״המיתוג הינו הבטחה ללקוחות שלכם. מיתוג המעסיק הינו הבטחה לעובדים הנוכחים והעתידיים שלכם.״ – קתרין מינשו.

משרות עבודה הופכות למוצרים, מעסיקים הופכים למותגים, והעובדים רוצים להיות גאים בבית המלון שהם עובדים בו, מאחר שהעבודה מהווה חלק משמעותי בחייהם. ביצועיו ותפוקתו של מעסיק תלויות במידה רבה בתנאי העבודה. לכן, מקומות עבודה שמסבים אושר לעובדים אינם רק בגדר גישה נדיבה של מעסיק; הם בראש ובראשונה חישוב אסטרטגי. עובדים מאושרים שסומכים על המעסיק שלהם, ומבצעים עבודתם בסטנדרטים הגבוהים ביותר, הינם חיוניים להצלחת כל בית מלון – הן כלכלית והן במונחי חוויית הלקוח.

כאשר ישנו מחסור בעובדים מיומנים, מיתוג מעסיק חזק חשוב לאטרקטיביות של בית המלון בדיוק כמו מותג בית המלון עצמו. זוהי גם דרך נוספת להתבלט בתוך התחרות בתעשייה.

אם תיישמו את חמשת עצות מיתוג המעסיק הבאות, תזכו בליבם של עובדיכם הנוכחיים והעתידיים:

  1. הגדירו בבירור את הערכים שבית המלון שלכם מייצג – את התרבות הארגונית שלכם, את מסר ה-״מקום-נהדר-לעבוד-בו״ שלכם, ואת הצעת הערך של המעסיק:
    סביבת העבודה, הזדמנויות לפיתוח הקריירה, פיצוי, הדרכה והכשרה, תמריצים צוותיים, עיצוב מקום העבודה, שעות עבודה גמישות, הזדמנויות מיוחדות לעובדים/מצטרפים צדדיים, עזרה בטיפול בילדי העובדים וכדומה.
  2. הגדירו את הייחודיות האטרקטיבית שלכם כמעסיק: מה מבדיל את העסק שלכם כמעסיק משאר השחקנים בתעשייה?
  3. הגדירו אילו שירותים ושירותי עזר באפשרותכם להציע לעובדיכם. התחילו מבפנים; שאלו את העובדים שלכם מאילו שירותים הם מרוצים ואילו שירותים נוספים היו יכולים לשפר את חיי העבודה היומיומיים שלהם: למה שעובדים מיומנים ירצו לעבוד בבית המלון שלכם?
  4. בקשו לשתף פעולה עם בתי מלון אחרים או עם ספקי משנה שלכם, ועבדו יחד על שירותים רלוונטיים ותמריצים לעובדים שלכם.
  5. הפכו את ניהול מסע הלקוח שלכם למקצועי: מתהליך ההצטרפות ועד לתהליך העזיבה, ודאגו להכשיר את הצוות, להכיר אותו ולקבל את תמיכתו על בסיס יומיומי, על ידי מתן סדנאות ופגישות אישיות. זכרו תמיד שהעובדים שלכם הינם השגרירים הטובים ביותר של העסק שלכם, ושבניגוד לאלמנטים חומריים, את הקשר שלכם עם העובדים שלכם ואת הקשר שלהם עם הלקוחות שלכם, המתחרים שלכם לא יכולים להעתיק!

citizenM Hotel – מיתוג מעסיק שמיישר קוו לערכי המותג

מדובר ברשת סופר ייחודית של 20 בתי מלון שהציבה לעצמה יעד מאתגר ועד כה עומדת בו בגבורה ייתרה – לבצע מהפכה בתחום המלונאות על ידי השראה אחרת לדור חדש של מטיילים מודרניים בערים הגדולות בעולם ולהציע להם אורח חיים יוקרתי במחיר סביר.
הרשת יכלה להפסיק כאן. לכתוב את “הססמא” על אותיות קידוש לבנה ולהקריא אותה לכל עובד שעובר במשרדי הרווחה. אבל לא, היא לקחה צעד ענק קדימה וחיברה בין ערכי המותג שלה לבין העובדים.

העובדים מגייסים את העובדים

ממש כמו שהמלונות של CitizenM אינם מיועדים לכולם, כך גם העבודה עבור החברה לא מיועדת לכולם. החל מאיתור המועמדים, הרשת מחפשת “התאמה של תרבות ארגונית, ולא ניסיון מקצועי”
היא קוראת לראיונות העבודה שלה, ימי ליהוק שמבדילים את חזית תהליך הגיוס שלה ממלונות רגילים. באותם ימי ליהוק, שגרירים פוטנציאליים של הרשת, משתתפים בסדנאות שונות

בימים אלה שגרירי הרשת (ככה היא קוראת לעובדים שלה) משתתפים בסדנאות שונות ו”הבחירה הסופית של צוות השגרירים שמפתיעים, מתחברים, נוגעים ואותנטיים בצרה בלתי רגילה, הופכת לבחירה משותפת של העובדים הפוטנציאליים. התהליך הזה הופך את המיונים לקלים, מדויקים ומלאי תשוקה עוד לפני שהעובד דרך במלון הרשת עצמו.

עם תחילת העבודה שלהם, הם מיד לוקחים חלק בתוכנית “טבילה” אשר “מתמקדת בבניית הקשר הבין אישי (מדוע), במקום הכשרה של מיומנויות (כיצד) והעברת ידע (מה).” למרות זאת, הרשת לא חוסכת מהם שום ידע מקצועי או מיומנות נדרשת. בcitizenM כולם יודעים לעשות הכל, וכל שגריר מוסמך לתרום מתי והיכן שנדרש. התוצאה היא דינמיקה של צוות ייחודי המגדיר את התרבות ואת אישיות המותג של CitizenM.

ההלימה הישירה של מיתוג העובדים ומיתוג החברה, גורמת לרשת להנות ממדד net score)NSP promoted) הבודק את גובה שביעות הרצון הן של האורחים והן של הלקוחות.

עובד מרוצה של רשת citizinem

בסופו של דבר, מיתוג מעסיק נכון – יהפוך אתכם לאטרקטיביים חזרה בעולם התעסוקה, יעורר עניין בדור ה-Z ודור ה-Y, יקטין משמעותית תחלופת עובדים, יעלה משמעותית את ציון האורחים ויהפוך את בית המלון שלכם לפי כמה וכמה יותר רווחי.

אז אם אתם רוצים לייצר תהליך של מיתוג מעסיק ולזכות בליבם של העובדים שלכם, או להתחיל ולהבין מה הוא ה- DNA שלכם – תתחילו מחמשת העצות האלו או שפשוט תפנו אליי ונעשה את זה ביחד.